Menü
Telefonszám
Kapcsolat
Linképítés alapok: Gyors és hatékony linképítés büntetés kockázata nélkül

Linképítés alapok 2018: Gyors és hatékony linképítés büntetés kockázata nélkül

A Google keresőben a honlapok sorrendjét egy algoritmus határozza meg. Időnként módosításokat hajtanak végre ezen a rangsoroló algoritmuson. Amire szükség van, hogy kiszűrjék a nem megfelelő minőségű illetve a csaló oldalakat a keresési eredmények közül. A rossz minőségű linkek miatt a Google webszemétnek nyilvánítja honlapját. A webszemetet pedig kiirtja a keresőből. Most megtanulhatja azokat a módszereket, amivel büntetés kockázata nélkül végezheti a linképítést gyorsan, hatékonyan

A minőségi linképítés és a linkspam között összehasonlíthatatlan különbség van. Vajon hány százalékkal jobb az az autó, ami csodásan száguld annál, ami a roncstelepen rozsdásodik? Minőségi linkekkel weboldala milliókat is kereshet. Rossz minőségű linkekkel - ezt nevezzük linkspamnak - a Google kereső örökre kitilthatja a találati eredmények közül.

Honnan tudhatja, hogy a linképítésről alkotott elképzelése helytálló? Elég egyetlen rossz tanácsot megfogadni és weboldala örökre eltűnik a keresőben. Linképítés témában a legtöbb cikk idejétmúlt. Az interneten sokszor olyan elavult keresőoptimalizálás cikkeket talál, amiben leírtak MA már linkspamnak minősülnek. Amikor ezeket használja, előre jutás helyett weboldala webszemét lesz és eltávolítják a keresőből.

Ez a cikk kiutat jelent a linkiépítés útvesztőjéből. Megtanulja a MOST hasznos linképítés technikákat - anélkül, hogy a keresőoptimalizálással büntetést kockáztatna.

Hogyan befolyásolja weboldala helyezését a link népszerűség?

A Google keresőben elért helyezést jelentősen befolyásolja, hogy weboldalára milyen más weboldalak hivatkoznak. A honlapok közötti hivatkozás linkekkel történik. A linket könnyű felismerni: gyakran eltérő színnel (kék) és eltérő formázással (aláhúzás) van megkülönböztetve a szöveg többi részétől. A linkek átjárást biztosítanak a weboldalak között. A weboldal a látogatóit osztja meg egy azzal az oldallal, amire egy-egy linkben hivatkozik.

A Google mérnökei szemében a link nem csupán híd két weboldal között, hanem egy fontos bizalmi tőke. Ezért egy nagyon fontos keresőoptimalizálás faktor. Minél több weboldalon található olyan link, ami az Ön honlapjára hivatkozik, annál nagyobb bizalmi tőkét kovácsolt a webhelye. Ezt nevezik link népszerűségnek.

Gondoljon a linkekre úgy, mint egy-egy szavazatra. Minél többen adják le a szavazatukat az Ön honlapja mellett, annál több esélye van az elnöki pozícióra. A szavazás győztese lesz az első a Google keresőben. Mindenki, aki keresőoptimalizálással foglalkozik, az első helyet szeretné megszerezni. Sok link gyűjtésével az első helyre kerülhet? A helyzet azonban nem ilyen egyszerű. Nem egyenlő értékűek a linkek. A linkek értéke ugyanis jelentősen eltérő. Egyes linkek alig számítanak valamit, míg más esetben egyetlen link több ezer alacsony értékű linkkel ér fel. A linképítés célja értékes linkek szerzése.

Képzelje el úgy, hogy a kopogtató cédula gyűjtése során számításba veszik a szavazó hírnevét. Egy elismert doktor, ügyvéd, tanácsadó, politikus szavazatát nagyobb hangsúllyal veszik figyelembe, mint az átlagember szavazatát. A hírnevet és a szavazatok számát egyaránt figyelembe véve hozzák meg a végső döntést. Ez az alapelv, ami a Google mérnökeit vezérli: a linkek minősége ugyanolyan fontos, mint a linkek száma.

A minőség meghatározásában jelentős szerepet játszik a relevancia. A releváns szó jelentése: „fontos, tárgyhoz tartozó”. A minőségi linkeknél a forrás oldal témája szorosan kapcsolódik a cél oldal tartalmához. Egy kutyákkal foglalkozó oldal esetében teljesen természetellenes egy autószerelő weboldalára hivatkozni.

A Google mérnökei a linkek minőségét három tényező alapján határozzák meg:

  • #1.) a linkek mennyisége
  • #2.) a hivatkozó oldal hírneve
  • #3.) a hivatkozó oldal relevanciája

Mi az a linképítés? Miért nélkülözhetetlen keresőoptimalizálás során?

A Google mérnökei szerint a jó információ önmagában elegendő ahhoz, hogy egy weboldal kiváló „link népszerűségnek” örvendjen. Az értékes információt megosztják (#1. - mennyiség) a népszerű (#2. - hírnév) szakmai portálok (#3. - relevancia). Összességében csupán egy jó cikk elegendő ahhoz, hogy a minőségi linképítés mindhárom kritériuma teljesüljön.

A gyakorlat viszont más képet mutat. Sok esetben - például „fóliakonfekcionáló berendezések” - kevés a szakmai portál, blog, fórum, hírlap vagy más weboldal, ami publikálhatná az értékes tartalmat. Amerikában lehet, hogy minden témában több ezer blog, fórum és egyéb oldal található, de hazánkban teljesen máshogy fest a helyzet. Itt sokkal nehezebben megy a keresőoptimalizálás. Az internetes kultúra hiányából fakad, hogy hazánkban a természetes link népszerűség rendkívül lassú.

A linképítés jelentése: a természetes link népszerűség felgyorsítása mesterséges, etikus (white-hat) eszközökkel.

Nagyon óvatosan kell bánni ezekkel a mesterséges eszközökkel, mert a Google mérnökei kifejezetten olyan büntető eljárásokat készítenek, ami a mesterséges linképítést végző honlapokat eltávolítja a keresőből.

A mesterséges linképítés komoly kockázattal jár. A túlzott linképítés miatt súlyos büntetésre lehet számítani. A keresőoptimalizálás veszélye, hogy még az etikus SEO eszközök túlzott használata is büntetéssel járhat. Ráadásul a konkurenciát sem lehet figyelmen kívül hagyni. A konkurens honlapok 99,97%-a mesterséges linképítést végez ügyelve arra, hogy ne vigye túlzásba. A több száz, akár több ezer konkurens „doppingolt” linképítésével nem veheti fel a versenyt egy olyan oldal, ami a természetes link népszerűségre vár.

A Google mérnökei is elismerik, hogy vannak „legális doppingszerek”. A linképítés célja a „legális doppingszerekkel” olyan ütemre tornászni a link népszerűséget, amivel a konkurensek képtelenek lépést tartani.

A legális eszközök túlzott használata is büntetést von maga után

A Google mérnökök szemében az illegális linképítő módszerek (fizetett linkek, láthatatlan linkek, kölcsönös oda-vissza mutató linkek, saját tárhelyen új oldal létrehozása kizárólag linképítés céljából, stb.) mellett a legális linképítő módszerek túlzott használata is büntetést von maga után.

A túlzott használatot három szempont alapján határozzák meg:

  • #1.) a linkek szövege
  • #2.) a linképítés növekedési üteme
  • #3.) a mélylinkek

Büntetés a természetellenes linkszövegek miatt

A Google mérnökök hamar felismerték, hogy a link szövege fontos szerepet tölt be a látogtottság megosztásában. Egy „kattintson ide” feliratú link kevésbé informatív, mint például a „Gipsz Jakab asztalos honlapja” feliratú link. A keresőoptimalizálásban egy ősidőktől létező fontos rangsorolási faktor a linkszövegekre helyezett kulcsszavak.

Ez azt jelenti, hogy a link szövegeiben módszeresen el kell helyezni azokat a kulcsszavakat, amelyek keresése során a weboldalt az élmezőnyben akarja látni. A példánál maradva Gipsz Jakab asztalos keresőoptimalizálásra adta a fejét, de úgy küldte be a linkkatalógusokba a honlapját, hogy a link szövege „asztalos” vagy „asztalos Budapest” legyen.

A Google mérnökei azonban kifejlesztettek egy eljárást az ilyen természetű linkek túlzott elszaporodása ellen. Ezt nevezik Pingvin-algoritmus frissítésnek. A Pingvin előtt Gipsz Jakab weboldala gyorsan az élmezőnybe került „asztalos” és „asztalos Budapest” kifejezésekre. Egy évtizeddel ezelőtt ilyen keresőoptimalizálás trükkel hetek alatt az élmezőnybe lehetett kerülni. De ma már a Pingvin pillanatok alatt észleli, hogy Gipsz Jakab honlapjára csak „asztalos” illetve „asztalos Budapest” feliratú linkek mutatnak. Ez teljes mértékben természetellenes, ezért Gipsz Jakab honlapja büntetést kap: 400 hellyel hátrasorolják a keresőben, vagy akár el is távolítják „asztalos” illetve „asztalos Budapest” kulcsszavakra.

Dióhéjban, ha 60-65%-ban a linkszövegek pontosan egyeznek a kulcsszavakkal - mint például „asztalos Budapest” - akkor a weboldalát valószínűleg webszemétnek nyilvánítja a Pingvin és eltávolítja a keresőből. Hiába ért el átmeneti sikereket keresőoptimalizálással, hosszútávon elveszítheti minden organikus látogatóját. A megoldást a linkszövegek variációja jelenti. A Pingvin után a legjobb, amit tehet, hogy a weboldalára hivatkozó linkeknek rendre egyedi szöveget ad. A változatos és egyedi linkszövegekkel elkerülhető el a Pingvin büntetése.

A Pingvin a természetellenes linkszövegeket vizsgálja. Amikor weboldalára hivatkozó linkszövegek 60-65 százalékban egyeznek a weboldalára jellemző kulcsszóval, webszemétnek nyilvánítja honlapját. A Pingvin ellen a megoldást a linkszövegek hígítása nyújtja. A példánál maradva Gipsz Jakab az „asztalos” szövegű linkeket lecseréli valami hasonlóra:

  • Gyors és megbízható asztalos munkák
  • Szakszerű asztalos vevői ajánlásokkal
  • Gipsz Jakab asztalos mester honlapja

Büntetés a természetellenes növekedési ütem miatt

Sokan azt gondolják még ma is, hogy a keresőoptimalizálás arról szól, hogy gyorsan szerezzünk rengeteg linket. A túlzott linképítés úgy is jelentkezhet, hogy a weboldalra hivatkozó linkek száma aránytalanul gyorsan nő. Egy induló weboldalnál nem természetes, hogy az első hónapban több ezer linkkatalógusban jelenik meg a link.

A hirtelen kiugró linkek miatt büntetés jár. Ezért törekedni kell a linkek folyamatos, reális növekedési ütemére.

Büntetés a természetellenes mélylinkek miatt

Egy weboldal a kezdőlapon kívül több aloldalból is áll. Például termékek, kategóriák, cikkek, blog bejegyzések, kapcsolat, satöbbi. Azokat a linkeket nevezzük mélylink-nek, amelyek a kezdőlapon (főoldalon) kívül bármilyen más aloldalra hivatkoznak.

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy szinte csak a kezdőlapra szereznek linkeket. A mélylinkek aránytalanul kis mértéke szintén természetellenes. Szintén abból az ősrégi keresőoptimalizálás szisztémából fakad, hogy minél gyorsabban kell szerezni linkeket a kezdőlapra. 2012 előtt még működött ez a módszer - de ez ma már linkspamnak számít.

A linkszövegekre vonatkozó előírások

A Pingvin-frissítés miatt a linkszövegeket még a linképítés előtt tudatosan meg kell tervezni. Össze kell írni az összes linkszöveget, amit a linképítés során használni fog a weboldal. Ezeket a linkszövegeket ellenőrizni kell, hogy megfelelnek-e az előírásoknak. Sajnos a keresőoptimalizálás nagy része időigényes adminisztráció és gondos előre tervezés.

A linkszövegek három kategóriába tartoznak:

  • #1.) Organikus linkszövegek:
    • URL megjelenése a webcímben (asztalos.hu)
    • Hagyományos utalások (kattints ide, ezen a honlapon, itt találtam)
  • #2.) Kulcsszavak linkszövegek:
    • Egzakt egyezés (asztalos)
    • Szinonimák (asztalosmester, bútorasztalos)
    • Ragozott, toldalékolt alak (asztalost, asztaloshoz, asztalosok)
    • Bővített kifejezés (Megbízható asztalos Budapesten)
    • Kulcsszavak kombinálása (Asztalos és bútorasztalos honlapja)
  • #3.) „Brand” (márka, cégnév) linkszövegek:
    • Csak a brand (Webasztalos Kft.)
    • Brand hozzáadása a kulcsszóhoz (Webasztalos Kft. asztalos Budapesten)
    • Személyes brand (Gipsz Jakab)
    • Személyes + brand név (Gipsz Jakab Webasztalos Kft.)

Az organikus linkszövegek jelentősége az elmúlt időben megnőtt. A Google mérnökei a link szövegkörnyezetét is figyelembe veszik. A releváns szövegkörnyezetből származó linkek sokkal értékesebbek minden más linktől. Az átlagemberek a honlapokat sok esetben nem kulcsszavakkal, hanem organikus linkszövegekkel linkelik, valami ilyesmi körítéssel:

  • „Nézd meg ezt, most találtam: http://asztalos.hu
  • „Gipsz Jakab oldala itt van, én elégedett voltam vele”
  • „Gipsz Jakab nekem készített bútort, olcsó és ügyes volt, az asztalos.hu oldalon elérheted”

Az emberek a link megosztása során teljes mondatokat, akár 10.000 karaktert is írnak a linkek mellé, addig a weboldal tulajdonosok szinte mindenhol a linkkatalógusok által kötelezően elvárt karakterszámot adják meg, ami jellemzően 300-500 karakter. A szövegkörnyezetben szereplő kulcsszavak sokkal fontosabbak, mint a linkszövegre helyezett kulcsszavak.

Ahogy fejlődött a keresőoptimalizálás, a releváns szövegkörnyezet kinőtte magát. Nem csak 300-500 karaktert írnak egy link köré, hanem egy egész cikket. Egyedi webcímen elérhető oldal épül egyetlen link köré. Ami természetesen a kulcsszóra optimalizált.

Mélylinkekre vonatkozó előírások

Az első Pingvin-frissítés csak a kezdőlapot érintette, azonban a továbbfejlesztett Pingvin már az aloldalakat (vagyis a mélylinkeket) is vizsgálja. Természetellenes keresőoptimalizálásra utal, amikor a kulcsszavas linkek csak a kezdőlapra hivatkoznak és a kulcsszavakat nem lehet kellő mértékben megtalálni a mélylinkekben.

A Pingvin azt vizsgálja, hogy a kezdőlapra hivatkozó linkszövegek milyen mértékben mutatnak egzakt egyezést a kulcsszavakkal. Gipsz Jakab honlapja büntetést kap, ha a linkszövegek 60-65%-ban „asztalos” vagy „asztalos Budapest”. A megoldást a linkszövegek variációja jelenti. Változatos linkszöveggel elkerülhető a Pingvin büntetése.

Azonban a továbbfejlesztett Pingvin az előbb említett feltételek megtartása mellett új szabályokat is megállapított. Bármennyire változatos a kezdőlapra hivatkozó link szövege, teljes mértékben természetellenes keresőoptimalizálásra utal, ha az aloldalakra hivatkozó linkek szövegében nem, vagy csak nagyon kis mértékben lehet megtalálni a kezdőlapra jellemző kulcsszavakat.

A példánál maradva Gipsz Jakab bútorokat árul és „bútor” kulcsszóra szeretne az első helyen lenni a Google keresőben. A Pingvin elkerülése miatt változatos linkszövegeket ír. A kezdőlapra hivatkozó linkek szövege sok esetben tartalmazza a „bútor” kulcsszót. Azonban a mélylinkekre kevés figyelmet fordít, a linkek nagy része a kezdőlapra mutat. Az aloldalakra kevés link mutat, ami sok esetben csak az aloldalra jellemző kulcsszót tartalmazza, a kezdőlapra jellemzőt nem. Ez nem természetes, hiszen az emberek sok esetben a konkrét termék oldalakra hivatkoznak úgy, hogy közben a főoldal témáját is említik.

Nem olyan bonyolult keresőoptimalizálás faktor ez: a mélylinkekben is szerepelni kell a kulcsszónak - nem csak a kezdőlapra hivatkozó linkek szövegeiben.

Mennyiségre, időzítésre vonatkozó előírások

A Google kereső mérnökei kiváló link népszerűségnek örvendő, értékes tartalmú weboldalakat kívánnak az élmezőnyben látni. A keresőoptimalizálás célja értékes tartalommal az élmezőnybe kerülni. Az értékes tartalom információban gazdag. Az információra jellemző, hogy egy idő után elévül. Az elévült információ elveszíti értékét, haszontalanná válik. Gondoljon arra, hogy milyen gyorsan változik világunk. A néhány évvel ezelőtti szenzációt keltő hírre ma már nem sokan emlékeznek.

A Google mérnökei az Ön weboldalának frissességét azzal állapítják meg, hogy mennyire terjedt el az interneten az Ön weboldalán található információ. Az értékes információ terjed. Más weboldal tulajdonosok felfigyelnek a honlapján lévő hasznos tartalomra és tovább publikálják a saját weboldalukon a forrás megjelölésével. A forrás megjelölése linkkel történik. Az információ terjed mindaddig, amíg weboldala új linkeket kap.

Onnantól számít elévültnek a weboldalán található információ, amikor megáll a weboldalára hivatkozó új linkek megjelenése. Amikor a Google mérnökei már nem találnak olyan új honlapot, ami az Ön weboldalára hivatkozik, az információ értékét folyamatosan csökkentik, míg teljesen eltűnik weboldala a tömegben.

A Google mérnökei nagyon figyelnek az időszakos linképítést folytató weboldalak kiszűrésére. Az ilyen esetek mögött gyakran túlzott keresőoptimalizálás, mesterséges linképítés - vagyis linkekkel elkövetett csalás áll. A csalás kiszűrése céljából a weboldalára hivatkozó linkek száma napi, heti illetve havi bontásban rögzítésre kerül. Az időszakok lezárása során az aktuális időszakban szereplő linkek számából kivonásra kerül az előző időszakban jegyzett linkek száma.

Ez az érték az aktuális időszakra vonatkozó új linkek számát jelenti. Az új linkek száma összehasonlításra kerül az időszakra jellemző, átlagos új linkek számával. Amikor az új linkek száma jelentősen meghaladja az átlagos linkek számát, hullámhegy keletkezik. Ellenkező esetben hullámvölgy jön létre. A hullámhegyek és hullámvölgyek gyakori váltakozása arra utal, hogy a weboldal mesterséges keresőoptimalizálást és linképítést folytat.

A linképítést érdemes még a weboldal indulása előtt tudatosan megtervezni. Nehogy elszabaduljanak a hullámok és elsodorja weboldalát az ár. Hiszen a természetes linképítésre nem jellemző a nagy kiugrás és a hirtelen visszaesés. Nem is hatékony, ha a weboldal indulása után teljes erővel linképítésre koncentrál. A robbanásszerű növekedés helyett inkább arra törekedjen, hogy fokozatosan növekedjen a weboldalára hivatkozó linkek száma. Majd érjen el egy olyan átlagértéket, amit tartani is tud. Erre nagyon figyeljen a sikeres keresőoptimalizálás érdekében.

Csekklista: a linképítés vastörvényei. Tartsa be ezeket a szabályokat és elkerülheti, hogy természetellenes linképítés miatt büntetést kapjon

  • A linkszövegre vonatkozó előírások:
    • #1.) A kulcsszavas linkszövegek ne haladják meg a teljes linkszövegek 60%-át
    • #2.) A linkszövegek mindhárom kategóriába (organikus, kulcsszavas, nem-kulcsszavas) közel egyenlő eloszlásban legyenek.
    • #3.) Az egzakt egyezés (amikor a linkszövege csak egy kulcsszó, például „asztalos Budapest”) nagyon kis mértékű legyen. Megközelítőleg 5-10% alatt.
    • #4.) Az organikus linkszövegeken kívül minden más esetben kerülendő az ismétlődés. A linkszövegek változatosak legyenek. Egy linkszöveg csak egyszer szerepeljen.
    • #5.) A kulcsszavas linkszövegek tartalmazzák a kulcsszó toldalékolt, ragozott alakjait is (pl. „asztalosok”, „asztalosoknak”, „asztalost”, „asztaloshoz”, stb).
  • A mélylinkekre vonatkozó előírások:
    • #6.) A mélylinkek legalább 10-30%-ban tartalmazzák a kezdőlapra jellemző kulcsszavakat.
    • #7.) A mélylinkek szövege legyen egyedi, az ismétlődés kerülendő.
    • #8.) A mélylinkek szövege a kulcsszó toldalékolt, ragozott alakjait is tartalmazza.
    • #9.) Minden aloldalra hivatkozó linknek legalább egy esetben tartalmaznia kell a főoldalra vonatkozó kulcsszót.
  • A mennyiségre, időzítésre vonatkozó előírások:
    • #10.) A robbanásszerű linkajánlás kerülendő. A hirtelen megugrások és visszaesések helyett törekedjen arra, hogy egy optimális link mennyiséget érjen el, amit azután hetente, havonta tartani is tud.
    • #11.) Legalább hetente 1 db új link érkezzen.
    • #12.) Nem ajánlott havi 30-50 linknél több új linket szerezni csak abban az esetben, ha a Google keresőből érkező látogatók száma indokolja (legalább harminc-negyvenszerese).
    • #13.) Az aloldalakra és a kezdőlapra egyforma hangsúllyal érkezzenek új linkek.
    • #14.) Legalább 100 db különböző aloldalra hivatkozó mélylink építése a cél.
    • #15.) Legalább 300 db egyedi szövegű link építése a cél.
    • #16.) Legalább 100 db egyedi szavat tartalmazzanak a linkszövegek.
    • #17.) Egyetlen oldalra se legyen több link az össze link 50%-ánál.

Tetszett a cikk? Szeretne hasonló keresőoptimalizálás és linképítés tippeket?

A Google rangsorolási algoritmusa folyamatosan változik. Vigyázzon, ha nem frissíti tusádát, elavulnak SEO módszerei és lerontja a kemény munkával megszerzett helyezést. Legyen naprakész és értesüljön a legújabb keresőoptimalizálás tippekről. Iratkozzon fel a blog értesítőre és kap egy e-mailt, amikor hasonló cikk érkezik:

No-spam: csak keresőoptimalizálás és linképítés cikkeket kap, reklámot soha

Számít az Ön véleménye! Szóljon hozzá a témához:

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail cím (nem publikus):
Honlap:
*Hozzászólás:

--
A közismert keresőoptimalizálás és linképítés technikák szakszerű alkalmazásával weboldala jobbá, értékesebbé válhat. A weboldala minőségi továbbfejlesztésével elnyerheti méltó helyét a Google kereső élmezőnyében. Ebben segít Önnek a SEOZSENI. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:

Verdes János
Verdes János
Keresőoptimalizálás (SEO) szakértő, a SEOZSENI szerzője