Keresőoptimalizálás alapok: a Google optimalizálás 47 vastörvénye

Keresőoptimalizálás alapok: a Google optimalizálás 47 vastörvénye

A Google kereső egy sajátos fontossági sorrendben listázza a honlapokat. Van egy vezérelv, ami felelős a helyezések alakulásáért. Minél jobban megfelel egy weboldal ennek a vezérelvnek, annál jobb helyezésre számíthat. Ennek több összetevője van, amit úgy nevezünk: rangsorolási faktor. A rangsorolási faktorok ismeretében jobbá, értékesebbé teheti weboldalát. A sikeres keresőoptimalizálás jutalma nagyon jó pozíció a keresési eredmények között. Íme a legfontosabb 47 rangsorolási faktor:

A Google kereső rangsorolási vezérelve a következő: azok a weboldalak kerüljenek a lista élére, amelyek a látogatók számára a legnagyobb élményt, értéket és tudást kínálják. Keresőoptimalizálás során az elsődleges szempont az értékes tartalom készítése. Információban gazdag weboldal létrehozása, ahol a látogatók fejleszthetik a saját ismereteiket, képességeiket. Olyan weboldal, amely a látogatók életét szebbé, jobbá, könnyebbé, gyorsabbá teszik. A témában jártas, tapasztalt és hiteles weboldal, amit megerősít az online közösség visszamutató linkek formájában.

Szakszóval úgy nevezik: relevancia.

Amikor keresünk valamit, az a weboldal lesz az első helyen, amit a Google a rangsorolási faktorok alapján a leginkább relevánsnak ítélt. Ahogy haladunk lentebb, csökken a relevancia. A kevésbé releváns oldalak pedig eltűnnek a találatok százezrei között.

Van arra lehetőség, hogy a rangsorolási faktorok ismeretében növeljük a relevanciát. A keresőoptimalizálás a Google irányelveinek betartásával működik hatékonan. Ezáltal jobb helyezést lehet elérni. De abból senkinek sem származik semmi jó, ha egy témában alulképzett (irreleváns) oldal spéci trükkökkel, manipulatív módon az élmezőnybe tör. A Google igyekszik ezt megakadályozni, méghozzá elég súlyos büntetésekkel.

Ha Ön valóban jól ismeri a saját szakterületét, akkor ügyes keresőoptimalizálással a Google élmezőnyében van a helye. De nem elég jónak lenni - jónak is kell látszani. Ezért ismerje meg a rangsorolási faktorokat, hogy az Ön weboldalában lévő értéket olyan formában tálalja, amit a Google is értékel.

A rangsorolási faktorok 3 nagy csoportja

A Google mérnökök a relevanciát a weboldal tartalma, a weboldalra hivatkozó linkek és egyéb technikai paraméterek alapján számítja ki:

  • Weboldalon belüli (on-site) tényezők: a weboldal tartalma alapján számított relevancia. Azoknak az oldalaknak, cikkeknek, tanulmányoknak és bejegyzéseknek a mennyisége és minősége, amit Ön publikál a honlapján
  • Weboldalon kívüli (off-site) tényezők: a weboldal népszerűsége az online közösségben. A weboldalára hivatkozó linkek mennyisége és minősége
  • Technikai paraméterek: a domain tulajdonságai, a látogatók viselkedése (átkattintási arány, visszafordulási arány, oldalon töltött idő) és a modern weboldal ismérvei (gyorsaság, biztonság, olvashatóság, mobilbarát megjelenés)

Weboldalon belüli (on-site) tényezők

Minőségi tartalom létrehozásával illetve a már meglévő tartalom feljavításával kezdődik a keresőoptimalizálás. Releváns oldalak létrehozása. Megfelelő formázással, hogy a keresőmotor megértse, miről szól az oldal. A On-Site keresőoptimalizálás technikai paramétereinek betartásával komoly lépést tehet az élmezőny felé. A legfontosabb tényezők:

  • Kulcsszó a címsorban: a címsor (TITLE elem) az egyik legfontosabb eleme az oldalnak. A címsorban szereplő kulcsszó erős relevanciát jelent
  • Kulcsszóval kezdődő címsor: erősebb relevancia, ha a címsor első szava a kulcsszó. Sokkal jobb annál, mint amikor a kulcsszó a címsor közepén vagy végén található
  • Kulcsszó a főcímben: a főcím (H1 elem) olyan, mint a címsor. Csak egy főcím legyen az oldalon, ami tartalmazza a kulcsszót
  • Kulcsszó a címsorokban: a címsorok (H2, H3 elem) keltik fel a figyelmet és veszik rá a látogatót a tartalom továbbolvasására
  • Kulcsszó a meta leírásban: NEM rangsorolási faktor, de a meta leírás (META DESCRIPTION elem) összefoglalja az oldal tartalmát. Ez jelenik meg a keresőben, amivel átkattintási arányokat lehet javítani. Ajánlott hossza 140-160 karakter
  • Kulcsszó variációk: a kulcsszó előfordulásának variációi. Ragozott, toldalékolt kulcsszó változatok
  • Kulcsszó sűrűség: a kulcsszó előfordulási aránya az oldal teljes szövegéhez viszonyítva. Ideális kulcsszó sűrűség 1-3 százalék
  • Kulcsszó kiemelések: a félkövérrel, dőlten és aláhúzással kiemelt szövegekben szereplő kulcsszavak
  • Kulcsszó a listákban: a számozott (OL elem) és számozatlan (UL elem) lista elemeiben (LI elem) szereplő kulcsszavak
  • Optimalizált képek: a kép nevében és ALT attribútumában szereplő kulcsszavak
  • Tartalom hossza: minél hosszabb egy tartalom, annál több információt nyújt az olvasónak
  • Tartalom frissítése: időnként frissíteni kell az oldalt, hogy ne elévült információkat publikáljon. Frissítésnek számít a bejegyzéshez érkező hozzászólás
  • Oldalak száma: a weboldalon található oldalak száma árulkodó jel, hogy a weboldal tulajdonosa mennyire jártas a témában. Minél több tanulmányt, cikket, bejegyzést publikál, annál több lesz weboldalon fellelhető oldalak száma
  • Új tartalom: az új tartalom keletkezése jelzi azt, hogy a weboldal tulajdonosa aktívan foglalkozik a témával
  • A weboldal struktúrája: a weboldal logikus, témakörökre osztott, webcím szerinti szerkezeti felépítése
  • Belső linkek: azoknak a linkeknek a hálózata, amelyeken keresztül navigálhatunk a weboldalon belül
  • Kulcsszó a belső linkekben: a linkekre kattintást segíti, ha kulcsszó található a belső link szövegében
  • Kifelé mutató linkek: a weboldalról más weboldalra hivatkozó linkek relevanciája
  • Törött linkek: ne legyen olyan link, amire kattintva 404-es hibaüzenetet kapunk
  • Hiányzó tartalom: a weboldalon ne legyen hiányzó tartalom, a korábban törölt tartalmakat 301-es átirányítással irányítsa egy másik oldalra

Weboldalon kívüli (off-site) tényezők

A keresőoptimalizálás sikerének legalább felét a minőségi linkek adják. Amíg a weboldal szövegét saját magunk szerkeszthetjük, minőségi linképítéshez komoly támogatásra, kapcsolatokra van szükség. A linképítés legfontosabb technikai paraméterei:

  • Linkelő domain kora: minél idősebb egy domain, annál értékesebb az onnan származó link
  • Linkek száma: minél több link hivatkozik a weboldalára, annál több forrásból érkezhetnek látogatók
  • Egyedi domain-ek száma: minél több egyedi domain hivatkozik a weboldalára, annál ismertebb az online közösségben. A hitelesség legfontosabb paramétere
  • Linkelt aloldalak száma: a weboldalán megtalálható aloldalakra hivatkozó linkek száma, azaz mélylinkek
  • Linkelő oldal relevanciája: fontos, hogy a link forrásául származó oldal releváns legyen azzal az oldallal, amire hivatkozik
  • Linkelő oldal címsora: a link forrásául szolgáló oldal TITLE elemében szerepel-e a kulcsszó
  • Linkelő oldal főcíme: a link forrásául szolgáló oldal H1 elemében szerepel-e a kulcsszó
  • Link szövege: a link szövege növelheti vagy ronthatja az átkattintási arányt. A link szövegében szereplő kulcsszó erős relevanciát jelent
  • Link szövegkörnyezete: a link előtt és utána lévő szövegben szerepel-e a kulcsszó
  • Linkelő tartalom hossza: nem mindegy, hogy egy nyúlfarknyi cikkből vagy egy terjedelmes tanulmányból származik a link
  • Link típusa: a természetellenes linképítés miatt büntetés jár. Nem természetes, ha csak kulcsszavas linkek hivatkoznak honlapjára. A kulcsszavas és organikus linkszövegek aránya legyen egyensúlyban
  • Link helye: egyáltalán nem mindegy, hogy az oldal tetejéhez képes hol szerepel a link. A sok-sok görgetés után látható linkre kevesebben kattintanak
  • Link kora: minél idősebb egy link, annál értékesebb. Főleg akkor, ha idő közben nem törlik a linket
  • Link növekedési üteme: a linkek növekedési üteme jelzi azt, hogy weboldala még mindig hiteles, naprakész és hasznos információkat szolgáltat a látogatóknak

Technikai paraméterek

A keresőoptimalizálás harmadik nagy kategóriáját a technikai paraméterek adják. Egy jó weboldal mobilbarát, gyorsan betöltődik, könnyen indexelhető, struktúrált felépítésű. A legfontosabb technikai tényezők:

  • Domain kora: minél idősebb a domain, annál értékesebb az ott található tartalom
  • Domain regisztráció hossza: a domain lejáratának ideje. Amikor egy domain hosszú évekig elérhető fontos bizalmi tőke
  • Kulcsszó a domain névben: a domain névben szereplő kulcsszó fontos relevancia
  • Kulcsszóval kezdődő domain név: erősebb relevancia, ha kulcsszóval kezdődik a domain név
  • Kulcsszó a webcímben: az oldal webcímében (URL) szerepel-e a kulcsszó
  • Keresőbarát webcímek: jól olvasható webcímek kódok, kérdőjelek, kriksz-krakszok nélkül
  • Átkattintási arány: annak az aránya, hogy a megjelenésekhez képest hány százalékban kattintanak honlapjára a kereső találati oldalán. Minél magasabb ez az arány, annál jobb a weboldala. A címsor és a meta leírás optimalizálásával növelhet ezen az arányon
  • Visszafordulási arány: annak az aránya, hogy hányan térnek vissza a keresési eredmények oldalra azután, hogy átkattintottak a honlapjára. A rossz arány azt jelenti, hogy weboldala nem nyújt elegendő információt a látogatóknak
  • Oldalon töltött idő: nem mindegy, hogy mennyi időt töltenek a látogatók a weboldalán. A kereső találati oldalán két kattintás között eltelt idővel mérik az oldalán eltöltött időt
  • Weboldal betöltődési ideje: minél gyorsabb az oldal betöltődése, annál magasabb élményt nyújt a látogatóknak. A teljes oldal betöltődése képekkel együtt 1 másodperc alatt kell legyen
  • Biztonsági protokoll: a biztonságos kommunikáció érdekében használjon HTTPS protokollt megfelelő tanúsítvánnyal
  • Mobilbarát megjelenés: a kis képernyőre optimalizált (reszponzív) tartalom javít a helyezésen
  • Olvashatóság: az olvashatatlan, kis betűvel írt, zsúfolt szöveg ront a weboldala megítélésén

--
A közismert keresőoptimalizálás és linképítés technikák szakszerű alkalmazásával weboldala jobbá, értékesebbé válhat. A weboldala minőségi továbbfejlesztésével elnyerheti méltó helyét a Google kereső élmezőnyében. Ebben segít Önnek a SEOZSENI. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:

Verdes János
Verdes János
Keresőoptimalizálás (SEO) szakértő, a SEOZSENI szerzője