ÚJ keresőoptimalizálás algoritmus: RankBrain, Hummingbird

2013. szeptemper 28, szombat 22:58

Ártalmatlan a legújabb Google algoritmus frissítés: megérkezett a Kolibri frissítés

Újabb madárkával bővült a Google állatkertje. 2013 őszén megérkezett a Kolibri (angolul Hummingbird) névre keresztelt algoritmus frissítés. Pánikra semmi ok: a legújabb algoritmus frissítés teljesen ártalmatlan

Sok vállalkozó tapasztalta az előző, Pingvin névre keresztalt algoritmus frissítés(ek) káros hatásait. A látogatottság egyik napról a másikra szinte nullára csökkent a túlzott keresőoptimalizálás miatt. Sokan az „algoritmus frissítés” szavak hallatán a korábbi negatív tapasztalatok hatására szinte pánikba esnek. Aggodalomra semmi ok: a mostani Kolibri-frissítés nem a büntető algoritmusok családjába tartozik.

Google Kolibri frissítés

A Kolibri-algoritmus frissítés: 12 éves módszereket vált le a pontos és gyors kolibri

A keresőoptimalizálás két fő családja: a tartalom és a linkprofil. A Pingvin frissítés a weboldal linkprofiljában végez alapos vizsgálatot. A Kolibri frissítés azonban a weboldal tartalmát vizsgálja. A Google mérnökei a jó minőségű, népszerű tartalmat akarják az első helyen látni (pl. Wikipédia). Az algoritmus a jó minőségű tartalmat a kulcsszavak alapján tudja azonosítani. Az eddig megszokott módon az „asztalos” keresésre olyan weboldalak lesznek az élmezőnyben, ahol a fontos HTML elemekben szerepel az asztalos szó:

  • domain név, webcím
  • meta elemek
  • title
  • címsorok (h1, h2, h3)
  • képek neve, képaláírások
  • formázott szövegek: félkövér, dőlt kiemelés, listaelemek, táblázatok, stb.

A 12 éves tartalmi relevancia meghatározó algoritmust váltotta a vadonatúj Kolibri algoritmus frissítés. A high-tech számítógépek alapjaiban írják át a keresőoptimalizálást: favágó robot helyett mesterséges intelligencia

A fenti, megszokott HTML formázásokat egészen 2001 óta használta a Google a tartalmi relevancia meghatározására. Ma már mindenki azzal kezdi a keresőoptimalizálást, hogy a fontos HTML elemekbe beírja a megfelelő kulcssavakat. Ezt az ősi technológiát váltja le a Kolibri frissítés.

A modern technika egyre gyorsabb számítógépeket gyárt egyre olcsóbban. Ma már a mobiltelefonunk gyorsabb, mint a Google által 2001-ben használt számítógépek többsége. Az akkori kor technikai fejlettsége csak egy igaz-hamis állítás eldöntésére volt képes. Szerepel a kulcsszó a weboldal Title-ben? Az eredmény IGEN vagy NEM lehetett. Igen esetben jár a bónusz pont, ami jobb helyezést eredményezett. Mindenki a bónusz pontokra pályázott, ezért kötelező mindenhova beírni a fontos kulcsszavakat.

12 évvel később a számítógépek olyan gyorsak lettek, hogy a Google mérnőkei a „favágó robot” helyett mesterséges intelligenciát használnak a relevancia megállapítására. Először a keresési kifejezést (kulcsszavakat) vizsgálja. A kulcsszavakból meghatározza a felhasználó viselkedését. Tudja, hogy mikor akar információt gyűjteni a felhasználó és mikor akar vásárolni (ez utóbbit nevezik akció-lekérdezésnek).

A felhasználó viselkedése alapján a mesterséges intelligencia a weboldal teljes szövegét, mondanivalóját elemzi. Az informálódásra szolgáló lekérdezésekben a Wikipédiához hasonló felépítésű weboldalak kerülnek az élmezőnybe, míg az akció-lekérdezésekben a webáruházak kapnak nagyobb hangsúlyt.

Hogyan optimalizálja webolalát a Kolibri-frissítés után?

A Google mérnökei mindig azt hangsúlyozzák, hogy a felhasználók számára készüljön a tartalom és ne a keresőmotorok számára. A jó minőségű tartalomra mások is felfigyelnek, és a saját weboldalukon fognak hivatkozni egy-egy linkkel. A jó minőségű tartalom készítésében a következőket érdemes szem előtt tartani:

  • Bekezdések: A weboldal szövegének elsődleges szempontja a tájékoztatás legyen. Az információban dús szöveget az algoritmus úgy veszi észre, hogy a szövegtörzs típusú HTML elemekben (p,div) több mondatok is szerepelnek. Egy oldal néhány tucat szövegtörzset tartalmaz. Így alkot egy egységes történetet a weboldal, aminek mondanivalója is van (szaknyelven ezt nevezik tartalom/forráskód aránynak)
  • Tördelés: 4-6 bekezdésenként érdemes egy H2 típusú címsort alkalmazni. A címsor felhívja a figyelmet a következő bekezdések mondanivalójára. Az egybeolvadó szöveget nehéz olvasni. Célszerű először megírni az egész szöveget, majd címsorokra tördelni. Legvégül a főcím (H1) és a dokumentum címe (Title) legyen megírva
  • Változatos kulcsszavak: A kulcsszó halmozás régi SEO technika, de ma már a webspam kategóriába tarozik. A Google felismeri, hogy hány kulcsszó változat szerepel a weboldalon. Nem életszerű, ha nem található meg a kulcsszó ragozott alakja a weboldal szövegében.
  • Informatív kiemelések: A mesterségesen optimalizált weboldalt könnyű felismerni. Sokszor csak a szövegben elbújtatott kulcsszó van kiemelve félkövér vagy dőlt formázással. Az ilyen esetet a Google mérnökei nem néznek jó szemmel. A webspam határát súrolja, ha a kiemelések szinte teljes mértékben a kulcsszavakról szólnak

Tartsa be ezt a néhány szabályt anélkül, hogy a korábbi kulcsszó-zsúfoló módszereken gondolkozna. Korábban csupán annyi volt az ON-SITE SEO (oldalon belüli keresőoptimalizálás), hogy a sok esetben gyenge minőségű tartalmat telezsúfolták kulcsszavakkal. A hagyományos, semmitmondó szöveg title, h1, stb elemeibe bekerültek a kulcsszavak - és kész a SEO.

A 2001-es „favágó robot” jutalmazta ezt a módszert. Azonban a 2013-as Koilbri frissítés sokkal okosabb és felismeri, amikor egy gyenge szövegben kulcsszavak incepciójával készül „felhasználóbarát szöveg”.

--
A közismert keresőoptimalizálás és linképítés technikák szakszerű alkalmazásával weboldala jobbá, értékesebbé válhat. A weboldala minőségi továbbfejlesztésével elnyerheti méltó helyét a Google kereső élmezőnyében. Ebben segít Önnek a SEOZSENI. Köszönöm figyelmét, tisztelettel:

Verdes János
Verdes János
Keresőoptimalizálás (SEO) szakértő, a SEOZSENI szerzője

4 hozzászólás

Csernák Zoltán | 2013. október 16, szerda 13:54
3 éve a fentiek szerint optimalizálok.
Gratulálok!
Tóth Ferenc | 2013. október 16, szerda 20:28
Hát Zolikám, marhára nem ezek alapján optimalizálsz. Sőt, még a régiek alapján is pocsék az oldalad... Szerintem keress meg valami szakembert, vagy tanácsadót, mert rettenetesen trehány munkára vall az oldalad.

Üdv. TF
Müller Tibor | 2013. október 17, csütörtök 09:54
Örülök, hogy szóba került a kolibri amely néhány hete jó néhány oldal pozícióját megváltoztatta. Mindenki csak találgatott, hogy milyen irányban kellene optimalizálni.
Köszönöm az infót.
Mali Katalin | 2013. december 03, kedd 14:09
Kedves Ferenc!

Nem tudom mi a bajod Zoltán honlapjával, szerintem jó (igaz, nem vagyok szakember). Informatív, segítőkész, átlátható. Véleményem szerint ezek a legfontosabbak!

Számít az Ön véleménye! Szóljon hozzá a témához:

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail cím (nem publikus):
Honlap:
*Hozzászólás: